Анкета

Какво представлявя възпитанието на детето според вас?

Развитие на детето от четвъртия до шестия месец

През периода продължава да се обогатяват вкусовите усещания на детето. В четвъртия  –
петия месец майчиното мляко вече не е достатъчно за доброто хранене на детето. Освен
добавянето на плодово пюре (в началото пет лъжички, а след седмица до 180 – 200 гр), между петия и шестия месец започват да се дават кашички от овесено, оризово и пшенично брашно като също се следва постепенност в количеството (отначало 1 – 2 лъжички), за да се стигне на едно хранене до 120 –150 гр (при пет пъти хранене - сутрин в 10 ч.)

За физическото развитие са полезни освен погалвания, леки разтривания на тялото, повдигане, разминаване на ръцете и движения нагоре-надолу, събиране на краката и др. Към петия – шестия месец теглото на детето се удвоява. Ако е упражнявано да бъде в поза от гръб по корем, то към петия месец вече може само да се обръща по корем, а към шестия – обратно. Тогава са полезни упражнения за пропълзяване (когато детето е по корем, желана играчка се поставя близко до ръцете, така, че с малко придвижване да я достигне. Постепенно разстоянието се увеличава. При затрудняване чрез поставяне на ръка зад краката на детето, то по-лесно се отблъсква и достига целта). Пропълзяването е съществена придобивка, която не трябва да се подценява и пренебрегва. То открива нови и много по-големи възможности за придобиване на познания и развитие. Пълзящото дете е по-самостоятелно, по- общително, по-смело, с по-богати емоции.

Още в края на третия и четвъртия месец детето прави опити да седи. Но истински успява
към шестия месец. Противопоказно е да се насилва като се поставя да седи подпряно с
възглавници. Когато кръстът още не е укрепнал, тежестта на гръдния кош уморява детето и
затруднява дишането му. Без да се пречи на усилията на детето, ръководно следва да е правилото, че процесът на саморазвитието има свои закони и всичко ще дойде по реда си. През 5 – 6 месец детето прави опити да се изправя и да стои (и в това отношение не следва да се насилва).

Ярко постижение е използването на ръката като орган за действие и познание. Ако зрението
благоприятства за развитие на чувствата, то ръката – за разцвета на ума. Като опипва, вдига,
пуска, хвърля, удря предмети, поставя ги едни върху други, детето получава множество познания за тяхното тегло, форми, цвят, твърдост, звучене, взаимоотношения (отдолу, отгоре, вътре, встрани).

Постепенно се осъществява процес на разбиране. Когато детето е легнало в кошчето, количката, висящите играчки следва да са на растояние от погледа 50 - 60 см, за да не се увреди зрението му, тъй като детето в тази възраст е далекогледо. Към края на петия месец детето свободно взима играчка, която възрастният държи и точно отправя ръце към нея. В състояние е да я улови, когато лежи по корем или настрани, да прехвърля играчката от едната ръка в другата.

Интересно е и това, че детето не само търси падналата играчка, но иска само да я вземе и
изпитва недоволство, когато други сторят това и му я подадат (може да се разплаче). През
периода децата започват да си взаимодействат.

Възприятията стават по-устойчиви и по-верни. Детето разпознава предмети, тяхната големина, независимо от положението им и разстоянието, близките от непознатите хора, при това не само по лицето, а още от разстояние по гласа (щом чуе гласа се усмихва, радва или се страхува, проявява готовност да заплаче). Силно е изразена обичта към майката. Вече не предметите водят, привличат погледа, а детето само го отправя към желаното, активно търси, обръща глава и насочва поглед към говор, пеене, музика, в това число от радиото, телевизора.

Произнасяните звукове от детето започват да се отличават с по-голяма ясност и продължителност. Това свидетелства, че то е навлязло в етап на речевото си развитие наречен  лепет. Полезни са упражнения за обогатяване на звуковете. Така ако възрастният произнася някоя гласна, детето се заслушва и не след дълго я включва в звуковия си репертоар.

После следва друга гласна и т.н. Обяснимо е, че с увеличаване на звуковете се допринася за
общото психическо развитие (възприятие, памет, емоции и др.)

назад ...

Алергиите се формират у бебето още преди то да се роди

Алергиите могат да започнат да се развиват преди бебетата да се родят и могат да бъдат повлияни от поведението на майката, докато тя е бременна.

За първи път в историята, проучването на Детския изследователски институт Мърдок в Мелбърн показа ключови разлики в кръвните проби на бебета, които имат хранителни алергии и бебета, които нямат. Тези разлики биха могли да предоставят важни улики за идентифициране на причината за алергиите.

прочети повече ...

Внимавайте какви навици създавате у бебето

Това може да изглежда естествен начин за успокояване на уморени, капризни бебета. Но майките, които люлеят децата се, за да ги приспят, създават вреден навик у детето, твърди водещ експерт в областта на детското развитие.

Лин Мъри, професор по психология на развитието, каза, че бебетата запомнят това, което се случва преди да заспят - и се приучават да искат същото всеки път. Така че едно бебе, което е свикнало да бъде люлеено, ще иска това всеки път, за да заспи. Също така, майка, която позволява на детето си да заспи, докато го кърми, може да очаква да има безсънни нощи.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии