Анкета

Какво представлявя възпитанието на детето според вас?

Развитие на детето от четвъртия до шестия месец

През периода продължава да се обогатяват вкусовите усещания на детето. В четвъртия  –
петия месец майчиното мляко вече не е достатъчно за доброто хранене на детето. Освен
добавянето на плодово пюре (в началото пет лъжички, а след седмица до 180 – 200 гр), между петия и шестия месец започват да се дават кашички от овесено, оризово и пшенично брашно като също се следва постепенност в количеството (отначало 1 – 2 лъжички), за да се стигне на едно хранене до 120 –150 гр (при пет пъти хранене - сутрин в 10 ч.)

За физическото развитие са полезни освен погалвания, леки разтривания на тялото, повдигане, разминаване на ръцете и движения нагоре-надолу, събиране на краката и др. Към петия – шестия месец теглото на детето се удвоява. Ако е упражнявано да бъде в поза от гръб по корем, то към петия месец вече може само да се обръща по корем, а към шестия – обратно. Тогава са полезни упражнения за пропълзяване (когато детето е по корем, желана играчка се поставя близко до ръцете, така, че с малко придвижване да я достигне. Постепенно разстоянието се увеличава. При затрудняване чрез поставяне на ръка зад краката на детето, то по-лесно се отблъсква и достига целта). Пропълзяването е съществена придобивка, която не трябва да се подценява и пренебрегва. То открива нови и много по-големи възможности за придобиване на познания и развитие. Пълзящото дете е по-самостоятелно, по- общително, по-смело, с по-богати емоции.

Още в края на третия и четвъртия месец детето прави опити да седи. Но истински успява
към шестия месец. Противопоказно е да се насилва като се поставя да седи подпряно с
възглавници. Когато кръстът още не е укрепнал, тежестта на гръдния кош уморява детето и
затруднява дишането му. Без да се пречи на усилията на детето, ръководно следва да е правилото, че процесът на саморазвитието има свои закони и всичко ще дойде по реда си. През 5 – 6 месец детето прави опити да се изправя и да стои (и в това отношение не следва да се насилва).

Ярко постижение е използването на ръката като орган за действие и познание. Ако зрението
благоприятства за развитие на чувствата, то ръката – за разцвета на ума. Като опипва, вдига,
пуска, хвърля, удря предмети, поставя ги едни върху други, детето получава множество познания за тяхното тегло, форми, цвят, твърдост, звучене, взаимоотношения (отдолу, отгоре, вътре, встрани).

Постепенно се осъществява процес на разбиране. Когато детето е легнало в кошчето, количката, висящите играчки следва да са на растояние от погледа 50 - 60 см, за да не се увреди зрението му, тъй като детето в тази възраст е далекогледо. Към края на петия месец детето свободно взима играчка, която възрастният държи и точно отправя ръце към нея. В състояние е да я улови, когато лежи по корем или настрани, да прехвърля играчката от едната ръка в другата.

Интересно е и това, че детето не само търси падналата играчка, но иска само да я вземе и
изпитва недоволство, когато други сторят това и му я подадат (може да се разплаче). През
периода децата започват да си взаимодействат.

Възприятията стават по-устойчиви и по-верни. Детето разпознава предмети, тяхната големина, независимо от положението им и разстоянието, близките от непознатите хора, при това не само по лицето, а още от разстояние по гласа (щом чуе гласа се усмихва, радва или се страхува, проявява готовност да заплаче). Силно е изразена обичта към майката. Вече не предметите водят, привличат погледа, а детето само го отправя към желаното, активно търси, обръща глава и насочва поглед към говор, пеене, музика, в това число от радиото, телевизора.

Произнасяните звукове от детето започват да се отличават с по-голяма ясност и продължителност. Това свидетелства, че то е навлязло в етап на речевото си развитие наречен  лепет. Полезни са упражнения за обогатяване на звуковете. Така ако възрастният произнася някоя гласна, детето се заслушва и не след дълго я включва в звуковия си репертоар.

После следва друга гласна и т.н. Обяснимо е, че с увеличаване на звуковете се допринася за
общото психическо развитие (възприятие, памет, емоции и др.)

назад ...

Приспивните песнички подобряват паметта на децата

Ако една приспивна песен помогне на бебето да заспи, това е повече от достатъчно за повечето родители. Но изглежда има и друга полза от нежните мелодии: по-добра памет за децата. Ново проучване разкрива, че бебетата са много по-склонни да си спомнят добрите преживявания, отколкото негативните.

Изследването показва, че бебетата са по-склонни да си спомнят нещо, ако то има положителна емоция, което да го придружава. Професор Рос Флом, който води изследването в Университета Брахъм Йънг в Юта, каза: "Ние сме първите, които изучават как емоциите влияят на паметта на децата."

прочети повече ...

Децата, родени от замразени ембриони, са по-общителни

Ново проучване установи, че момчетата и момичета, родени чрез ин витро, са също толкова словоохотливи и независими, колкото тези, чиито майки са заченали по естествен път.

Въпреки това, когато децата, родени чрез на ин витро били разделени на две групи, има ясна разлика. Тези, родени от ембриони, които са били замразени преди употреба, са по-общителни, отколкото тези, които са родени от "пресни" ембриони.

Обикновено при ин витрото се смята, че ембрионите, които имат най-голям шанс да оплодят една жена, се използват само няколко дни, след като те са приготвени в лабораторията.

прочети повече ...

АРХИВ

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Юли

Юни

Май

Април

Март

Февуари

Януари

Декември

Ноември

Октомври

Септември

Август

Търси в статии